FRANCIE - ÚSPĚCH PŘÍRODNÍ KOSMETIKY V ZEMI GALSKÉHO KOHOUTA
Francouzský trh s přírodní kosmetikou patří tradičně k nejdůležitějším a největším trhům v Evropě. Během posledních let došlo k více než 30% nárůstu tohoto trhu a prodej přírodní kosmetiky zde dosáhl cca 400 mil EUR, čímž Francii patří 2. místo v Evropě (za Německem). Francie – země módy, kosmetiky a vůní – je jedním z nejprogresivnějších a nejdůležitějších trhů v tomto sektoru. Marketingoví a obchodní specialisté očekávají, že francouzský trh přírodní kosmetiky i nadále velmi výrazně poroste (nyní činí 4% z celkového kosmetického trhu ve Francii). Cesty úspěchu značek přírodní kosmetiky mají také své historické důvody: bylinná kosmetika má ve Francii dlouholetou tradici a v roce 2002 zde byla založena asociace sdružující výrobce přírodní kosmetiky „Cosmebio“.
Přírodní kosmetika je na trhu k dostání prostřednictvím řady různých prodejních kanálů a její popularita stále roste. Přírodní kosmetika byla do nedávna považována za okrajovou záležitost (především kvůli dražším vstupním ingrediencím a tím pádem nižším maržím) a byla nabízena hlavně v různých prodejních stáncích a úzce specializovaných prodejnách. Nicméně v období mezi lety 2009 a 2011 došlo k razantní změně – přírodní kosmetika se dostává stále více na masový trh a je dostupná i běžným zákazníkům z mainstreamu. Ze studie organizace Cosmebio vyplývá, že lékárny, salóny krásy a specializovaný bio trh ztratily část ze svého podílu na trhu, zatímco trh pro střední proud zákazníků a elektronické prodeje zaznamenaly značný nárůst v prodeji. Ve skutečnosti francouzský zákazník většinou příliš nerozlišuje, zda si pořídí certifikovanou bio kosmetiku nebo kosmetiku inspirovanou přírodou (totéž platí např. v Indii, kde své zastoupení má již tradiční ayurvéda).
Přírodní kosmetika neznamená vždy jasnou alternativu konvenčních produktů, ale spíše se jedná o vítané doplnění kosmetiky, kterou již zákazníci používají. Německá specialistka na přírodní kosmetiku Elfriede Dambacher tuto skutečnost vidí jako jeden z největších rozdílů mezi francouzským a německým trhem. Přírodní kosmetika má ve Francii delší historii než v Německu. Francouzský kosmetický sektor získal významné zkušenosti v této oblasti také prostřednictvím řady obchodních akvizic společností vyrábějících klasickou přírodní kosmetiku. Francie má tedy náskok i ve vstupech nových značek na trh (či již existujících značek, u kterých dochází ke změně majetkové struktury při jejich koupi jinými francouzskými společnostmi). Během řady let si na francouzském trhu přírodní kosmetika (nejen certifikovaná) dokázala vybudovat své postavení a „zelený image“. Důležitým faktorem v úspěchu a pozitivním přijetí moderní přírodní kosmetiky ve Francii je jistě i historická zkušenost této země při pěstování květin a bylin (především jih Francie), které jsou již od pradávna používány k výrobě domácí kosmetiky a také vůní.